← Vissza

news.bsdnet.hu

Napi öt? A táplálkozási szakértő szerint a kávé és a csokoládé jobb ötlet

Kiskegyed 2026-06-06 15:01
Ha az elmúlt évtizedekben te is folyamatos bűntudattal küzdöttél, amiért képtelen vagy lenyomni a torkodon a hivatalosan előírt öt adag zöldséget és gyümölcsöt, akkor van egy jó hírem számodra. Szücs Andrea online szerkesztő Uwe Knop neves táplálkozási szakértő szerint a kávé és a minőségi étcsokoládé rendszeres fogyasztása mögött legalább annyira erős tudományos érvek állnak, mint a zeller rágcsálása mögött. A mindennapos 5 adag zöldség- és gyümölcsadagok erőltetése helyett érdemesebb lenne az evés tiszta örömére fókuszálni, hiszen a táplálkozás valójában közös kultúra, jutalmazás és társas élmény. Ahelyett, hogy frusztráló, laboratóriumi szabályok szerint élnél, sokkal jobban jársz, ha a saját tested intelligens jelzéseire hagyatkozol, és bűntudat nélkül kortyolod el a kedvenc feketédet egy kis édesség társaságában. A „napi 5 adag kávé és csokoládé” mögött meghúzódó ötlet éppoly provokatív, mint amennyire logikus: Ha a táplálkozáspolitika elsősorban epidemiológiai összefüggésekre alapozza ajánlásait, miért ne összpontosítana azokra az élelmiszerekre, amelyek egészségjavító összefüggései legalább ilyen jók – és amelyeket mi, emberek, valójában szeretünk és élvezünk? A kávéval kapcsolatos modern, nagyszabású nemzetközi kutatások elképesztő eredményeket produkálnak, amelyeket a zöldségimádó guruk legszívesebben elhallgatnának. A statisztikai adatok ismételten kimutatták, hogy a rendszeres kávéfogyasztás látványosan összefügg a szív- és érrendszeri betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség , a sztrók, a depresszió, valamint a neurodegeneratív elváltozások alacsonyabb kockázatával. Ráadásul a mértékletes kávéivók statisztikailag kimutathatóan hosszabb ideig élnek, és a pozitív hatás napi négy-öt csészéig lineárisan növekszik. Ráadásul ideje leszámolni azzal a régi, unalmas tévhittel is, hogy a fekete kiszárítja a szervezetedet: a modern orvostudomány hivatalosan is elismeri, hogy a kávé teljes mértékben beleszámít a napi folyadékegyensúlyba, így kiválóan hidratál. A helyzet még izgalmasabbá válik, ha megnézzük az étcsokoládéval kapcsolatos megfigyeléses tanulmányokat. A kakaóbabban található antioxidánsok igazoltan javítják az érrendszer rugalmasságát, növelik a kognitív, szellemi teljesítményt, és védelmet nyújtanak a metabolikus szindrómák ellen. Gondolj csak a híres svájci korrelációra: Európa legnagyobb csokoládéfogyasztói egyben a legmagasabb várható élettartammal és kifejezetten alacsony átlagos testtömegindexszel (BMI-vel) büszkélkedhetnek. A legfrissebb neurobiológiai kutatások kimutatták, hogy a kávéban lévő koffein és az étcsokoládéban található teobromin együttes fogyasztása egy olyan szinergikus hatást vált ki az agyban , amely radikálisan fokozza a dopamin és a szerotonin receptorok érzékenységét. Ez a specifikus molekuláris kombináció nemcsak a pillanatnyi hangulatot javítja azonnal, hanem bizonyítottan csökkenti a krónikus stressz okozta sejtszintű gyulladásokat az idegrendszerben. Így a kávé-csoki rituálé nem csupán egy kellemes üres kalória, hanem a mentális egészség megőrzésének egyik legaktívabb biokémiai támogatója Lehet, hogy akik sok kávét isznak, többet keresnek, többet mozognak, vagy jobb az anyagi helyzetük; és akik szeretik a prémium étcsokoládét, alapvetően jobban odafigyelnek a mentális jólétükre. Éppen ezért egyetlen univerzális, mindenkire érvényes „egészséges étrend” nem létezik: a mennyiség, a személyes tolerancia és az egyéni kontextus határoz meg mindent. Forrás Kiderült: Tények helyett ezzel a névvel indulhat el a TV2 új híradója Ezek a hajhullás okai: vitaminhiány és hormonprobléma is állhat a háttérben A 90-es években minden lány rajongott a sármos magyar énekesért: 50 évesen így néz ki Most érkezett a sokkoló hír: brutális gyilkosság áldozata lett a Top Gun színésze Tévés legendát szeretnének köztársasági elnöknek: ő maga is megszólalt az ügyben Feketébe borult Szombathely: elhunyt Gerencsér Tibor „A föld megremeg, tűz ébred, jel jelenik meg az égen” – Hátborzongató ősi jóslat került elő 2026 júniusára Hatalmas gólyahír! Húsz év után újra apa lesz Lányi Lala, már a baba nemét is tudják Véget ért Kőhalmi Zoltán házassága: 22 év után lépett külön utakra a humorista és párja Nagy a baj! Zárolt a NAV a magyar milliárdos cégénél: utcára kerülhetnek Balásy Gyuláék dolgozói Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a hírlevelünkre itt .
Eredeti cikk megtekintése →